• Aktualności
  • Fundacja
  • Ataksja teleangiektazja
  • Galeria
  • Linki
  • Opis choroby
  • Dzieci z AT
  • Fizjoterapia
  • Komunikacja
  • Terapia zajęciowa
  • Życie codzienne
  • Środowisko domowe
  • Zalecenia

Pokaż źródło strony ·  ·  · Zaloguj
Action disabled: source

Spis treści

  • Życie codzienne
    • Samodzielne spożywanie posiłków
    • Kąpiel i toaleta
    • Ubieranie
    • Szkoła

Życie codzienne

Samodzielne spożywanie posiłków

  • Powiększone uchwyty po to aby dziecko mogło lepiej chwytać przedmioty
  • Wygięte łyżki aby zmniejszyć skręcanie nadgarstka kiedy jedzenie jest blisko ust
  • Lepka powierzchnia pomagająca w ustabilizowaniu talerzy i misek.
  • Miski przywierające do podłoża aby zmniejszyć ich poruszanie się.
  • Trzymanie łyżki cała ręką w celu zwiększenia stabilności .
  • Łokcie ustabilizowane na stole (odpowiednia postawa dla dzieci z AT) aby mieć stabilne ręce
  • Zmniejszenie dystansu ruchu ręki do ust poprzez umieszczenie pod talerzem podwyższenia o wysokości 15 do 30 centymetrów które pomoże zmniejszyć rozlewanie pokarmu.
  • Wybieranie takich pokarmów aby były proste do samodzielnego spożycia.

Kąpiel i toaleta

  • Drążki przy wannie i toalecie aby zwiększyć bezpieczeństwo i niezależność w wykonywaniu tych czynności.
  • Siedzisko w wannie i pod prysznicem aby ułatwić kąpiel i zapewnić bezpieczeństwo oraz zdolność do samodzielnej kąpieli
  • Rękawiczka z mydłem lub mydło na sznurku aby myć się dokładniej i nie upuszczać mydła i myjki.
  • Nocnik dla chłopców którzy mogą mieć problemy w toalecie. Spodnie mogą być zmodyfikowane tak ze zamek błyskawiczny zastąpi zapinana klapka.
  • Używanie elektrycznej szczoteczki jeśli ręka dziecka jest wystarczająco stabilna żeby czyścić zęby lepiej niż zwykła szczoteczka.

Ubieranie

  • Zmodyfikowane ubrania zapewniające łatwiejsze ubieranie się, i zdejmowanie ich w toalecie. Są to luźne ubrania z elastycznymi opaskami w pasie, bez zapięć i ze zmodyfikowanymi zapięciami butów (paski na rzepy)
  • Aby pomoc w samodzielnym ubieraniu się powinno się ulepszyć stabilność tułowia i rozluźnić ręce aby pomagały w czynności. To może dotyczy ubierania się na krześle, naprzeciwko ściany lub na łóżku.

Szkoła

  • Pogrubione ołówki aby ulepszyć ich chwytanie i zmniejszyć na palce. Ołówek powinien być z gumki lub gąbki ponieważ niektóre osoby z AT zazwyczaj utrzymują „martwy uchwyt” na ołówku starając się kontrolować drgania rąk i utrzymywać stabilne ruchy.
  • Biurko które podpiera przedramiona aby ustabilizować górną część ręki i sprawnie wykonywać ruchy dłoni. Podpieranie łokci i przedramion pomaga zwiększyć stabilność ręki i zapewnić wyprostowanie nadgarstków.
  • Pochyła deska lub sztaluga ze spinaczem na górze do przypinania papieru. Deska powinna być ustawiona pod kątem 45 stopni co zapewnia lepszą stabilność nadgarstków i ramion, w ten sposób zwiększając kontrole nad pisaniem i chwytaniem ołówka. To także może pomoc niektórym osobom z AT patrzeć na kartkę na której piszą.
  • Dostęp do komputera jest bardzo przydatny dla większości pacjentów z AT. Chociaż wielu z nich uczy się pisać, wysiłek związany z wyraźnym pisaniem często przeważa nad nauka. Drżenie i ataksja wpływają na wyraźność i szybkość pisania. Pisanie na komputerze jest zazwyczaj powolne i nieco trudne, ale jest dla wielu pacjentów z AT możliwością komunikowania się poprzez wyraźne pisanie oraz możliwością socjalizacji poprzez korzystanie z Internetu.
  • Korzystanie z osobistego pomocnika jest zalecane w środowisku szkolnym. Pomocnik może pomoc w przenoszeniu dziecka z klasy do klasy i pomagać w ubikacji, ubieraniu się i jedzeniu. Pomocnik może także pomagać w robieniu notatek i innych rzeczach związanych z pisaniem, tak dobrze jak w innych codziennych czynnościach w szkole.
  • Usługi terapii zajęciowej mogą nie być potrzebne w szkole cały czas, a stałe usługi w klasie mogą wyróżnić miejsca które wpływają na zdolności do sprawnego wykonywania zajęć i wzajemne relacje z rówieśnikami.